JPI UiTM Sabah: Tazkirah Harian 5 - Musibah itu satu ujian

Thursday, November 14, 2013

Tazkirah Harian 5 - Musibah itu satu ujian

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji(dengan sesuatu dugaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian, nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta.
(Surah Al-Ankabut : ayat 2-3)


Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan, dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.
(Surah Al-Anbiyaa’ : ayat 35)

Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”.
(Surah Al-Baqarah : ayat 155-156)


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.
(Al-Baqarah : ayat 286)



Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu, maka ia adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak (daripada kesalahan-kesalahanmu).
(Surah Asy-Syura : ayat 30)


(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.
(Surah Al-Baqarah : ayat 156)


Lokasi : Pulau Mamutik, Kota Kinabalu
Rehlah SAHABAT 2.0 | 2013

No comments:

Post a Comment

~Sila tinggalkan komen anda :) Komen anda amatlah dihargai. Komen dengan baik dan jujur ya?

Syukran Jazilan